Ofte stilte spørsmål

Kan helseforsikring benyttes hos Samtalen?

Ja. Helseforsikring gir vanligvis muligheten til fritt å kunne velge psykolog.

Sjekk opp med ditt forsikringsselskap eller din arbeidsgiver (mange bedrifter har helseforsikring for sine ansatte) hvorvidt du kan få dekket utgiftene til terapi ved psykolog. Ta deretter kontakt med oss når du har funnet ut hva som hjelder for deg og din situasjon. Vanlig praksis er at man selv legger ut for timen og får refundert kostnadene fra forsikringsselskapet.

45 eller 75 eller 90 min?

Mange bruker enkle (45 min) timer fordi dette er lettest å få til praktisk i en hektisk hverdag. Det er også mange som benytter «doble» (90 min) timer. Dobbeltimer anbefales som standardvalg til par eller familier eller der reisevei er lang.

Noen ganger setter vi av en formiddag eller ettermiddag med 3-timers økter. Dette kan gjerne brukes ved ekstra lang reisevei eller når dette ønskes spesifikt av andre grunner. Etter en tretimers økt er det for de fleste ikke hensiktsmessig å gå på jobb, men heller sette av tid til refleksjon og ettertanke.

Hvorfor tilbyr Samtalen timer på 45 min, 75 min og 90 min?

I Samtalen har vi lyst til å gi litt ekstra. Vi ser at det vanligste å tilby for psykologer i Oslo er at enkelttimer er 45 min, men vi tilbyr også 75 minutter og dobbelt-timer på 90 minutter.  De lengre timene er relativ sett litt rimeligere. Dette for å tilpasse oss deg/dere. Kanskje ønsker du bare korte vedlikeholdstimer på 45 minutter, eller kanskje trenger du/dere litt tid for å gå i dybden – særlig i starten av et forløp hos psykolog. Uansett – vi tar imot dere på deres premisser.

Hvor mange timer inneholder et vanlig terapiforløp?

Det er umulig å si før en starter, og vår erfaring er at dette varierer mye.  10-15 timer er ikke uvanlig, og mange ønsker også flere.

Mange fortsetter også å komme jevnlig (feks en gang i halvåret) etter «endt» terapiløp for å holde ved like.

Jeg ønsker å klage, hvordan går jeg frem?

Bruk kontaktskjema, ring 23 13 43 93 eller legg igjen kommentar nederst på siden med evalueringer. Vi tar alltid klageren på alvor, og er alltid opptatt av å forbedre oss.

Blir alle som kommer til Samtalen fornøyde?

Som hos alle andre terapeuter, leger, psykologer, fysioterapeuter, advokater ol, blir ikke alle fornøyde. Det kan være mange grunner til det. Hos oss kan det feks være at kjemi mellom terapeut og klient(er) kunne vært bedre.

Andre er lite fornøyde fordi partneren på tross av terapi vil ut av forholdet. Noen synes vi er for dyre. Noen er lite innstilt på å endre seg og egentlig ikke ønsker terapi. Flere synes naturlig nok at det er surt å ha glemt avbestillingsfristen. En sjelden gang hører vi at vi ikke er gode nok i møte med deg. Som sagt kan årsakene til klagen være mange. Men av alle de som bruker våre tjenester, er det ytterst få som klager, trolig fordi det meste løses i dialog med våre dyktige terapeuter.

 

Terapi på andre språk enn norsk?

Ja – for detaljer se under presentasjonen av hver enkelt terapeut på  «Om oss».

Vi tilbyr blant annet terapi på engelsk, tysk, spansk, tyrkisk og serbisk.

Kan vi ha flere terapeuter?

For at kostnaden for dere ikke skal bli for høy, bruker vi vanligvis en terapeut, men to terapeuter kan velges mot ekstra kostnad.

Kan vi bytte terapeut?

Ja – det kan dere. Noen ganger kan det være hensiktsmessig, selv om de aller fleste ønsker å følges opp av den de innleder kontakt med.

Kan vi avbestille uten å betale?

Ja, hvis dere av- eller ombestiller senest 48 timer (2 dager) før avtalen.

Hvordan betale?

Betaling foregår i all hovedsak med kort (bankaksept, visa, mastercard). Online samtaler kan betales med Vipps.

Hvordan bestille time?

Booking foregår i all hovedsak via «book time» – knappene her på hjemmesiden, vi har Online booking! Det er også mulig å benytte kontaktskjema, sende mail til post@samtalen.no eller ringe 23 13 43 93 til oppgitte tidspunkt.

Vennligst ikke bruk mail til sensitive opplysninger.

Er vi sikret anonymitet?

Ja – det er bare dere selv som eventuelt forteller til andre at dere går i terapi.

Vårt journalsystem følger offentlige lover og regler hvor all tilgang loggføres, Når terapi avsluttes oppbevares dine klientdata etter offentlige regler for klientdata. Alle våre terapeuter er underlagt taushets- og diskresjonsplikt.

Hva skjer om din terapeut/psykolog slutter?

Om din terapeut/psykolog slutter, tror og håper vi du kan finne en ny i Samtalen AS. Vi sikrer i så fall en god overgang, hvor nødvendig info kan gis videre etter ditt eller deres samtykke.

Alle terapeuter som jobber i Samtalen As har inngått avtale om karenstid som begynner å løpe ved terapeutens sluttdato (6 måneder fra sluttdato). Hun eller han kan av den grunn ikke fortsette terapien med klient(er) fra Samtalen AS. Terapeuten kan heller ikke ta med seg noe klientdata. Disse oppbevares etter gjeldende regler og lovverk i Samtalen AS.

Finner du ikke det du leter etter?

Bestill time